Nijolė STORYK

Kaunas šoko penkias dienas - gracingai, išraiškingai ir moderniai: su obuoliu, ugnimi, gatvės muzikantu, nuogu kūnu ir interaktyviomis technologijomis.

Tarptautinis modernaus šokio festivalis kitoks negali būti - renginys išjudina ir tuos, kurie iki šiol kiek skeptiškai vertino šokio meną. Šis festivalis - jau aštuonioliktasis. Kaip ir žmogus gyvenime, savitas renginys tarsi sulaukė pilnametystės: per tuos metus subrendo, surimtėjo ir sutvirtėjo. Jaunimas tiesiog užplūdo sales, kuriose vyko Vengrijos, Izraelio, Šveicarijos ir kitų šalių judesio trupių spektakliai. Tokio jaunatviškų žiūrovų antplūdžio galėtų geranoriškai pavydėti teatrai, kurie išgyvena ne pačias geriausias dienas.

Apie rimtus dalykus linksmai

Šį kartą festivalis neišsiteko vien tik Kaune ir įsiveržė į kitus miestus - Vilnių ir Klaipėdą. Šokiui buvo ankštoka ir tradicinėje teatro scenoje - tad laikinai įsikūrė apleistose Radijo gamyklos patalpose ir "Romuvos" kino teatre.

Pirmieji festivalio žiūrovai buvo klaipėdiečiai - uostamiesčio Dailės parodų rūmuose įvyko tarptautinio projekto "Kūnas Babelis", kuriame dalyvavo šokėjai iš Armėnijos, Belgijos, Ispanijos, Slovakijos, Turkijos ir Lietuvos, premjera. O atsisveikino festivalis - su sostinės žiūrovais. Neilgam - iki kitų metų.

Šveicarijos trupė "Compagnie Driff" Nacionaliniame dramos teatre parodė šmaikštų judesio spektaklį "Meilės ir malonumai". Pasirodo, šokis taip pat gali smagiai prajuokinti net ir tuomet, kai prabyla apie ne visai juokingus dalykus - moters ir vyro santykius.

Diktuoja alternatyvioji muzika

Koks yra šiuolaikinis šokis, kurį pamatė festivalio žiūrovai? O gal tiksliau būtų pasakyti, kokia yra išraiškingo judesio kalba? Modernusis šokis nėra toks, koks buvo prieš daugelį metų. Šokėjas gali neturėti muzikinės klausos, bet gali šokti scenoje, jei yra tobulai įvaldęs šiuolaikinio judesio techniką, nepriekaištingai atlieka choreografo sumanytas kompozicijas. Alternatyvios muzikos projektai diktuoja madas ir šokiui.

Ar šokis yra vien tik paprastas malonumas? Žinoma, ne.

Festivalio meno vadovė Birutė Letukaitė niekada neina pačiu lengviausiu keliu vien tik tam, kad padėtų sau dar vieną "varnelę" - renginys įvyko. Kasmet į Kauno festivalį atvyksta vienos geriausių pasaulyje šokių trupių su pačiais naujaisiais šokio spektakliais. Vengrų trupės "The Symptoms" spektaklis "Ten nieko nėra arba - ar sapnai dieną eina miegoti?" - išskirtinis įvairiomis prasmėmis - intelektualumu, originalumu, veržlumu, žaismingumu, sąmoningumu ir rafinuotumu. Scenoje taip tobulai panaudotos šiuolaikinės vaizdo technologijos, kad kartais susidarydavo įspūdis, jog šoka ne tik žmonės, bet ir šviesos.

Choreografės debiutas

Tarp užsienio trupių visada atsiranda vietos lietuviams moderniojo šokio atlikėjams. Kauno šokio teatro "Auros" šokėja Raimonda Gudavičiūtė debiutavo kaip choreografė. Šiuo metu ji studijuoja šiuolaikinio šokio magistratūroje Helsinkio teatro akademijoje. "Atgal" - pirmasis jaunos šokėjos bandymas sukurti šokio spektaklį trupei, kurioje ji pati šoka su savo draugais ir kurie buvo jos talkininkai kuriant šį pastatymą. R.Gudavičiūtė negalėjo atvykti iš Suomijos ir dalyvauti spektaklio premjeroje. Žinoma, jei ji būtų galėjusi pamatyti savo pastatymą, pati būtų sau atsakiusi, kas liko dar nepadaryta, kad žiūrovams tikrai nekiltų abejonių dėl spektaklio "Atgal".

Nuogas kūnas - universalus?

Pernai Kauno šokio festivalis sukėlė tikrą diskusijų audrą, kai pagrindinėje scenoje buvo parodytas nuogo kūno spektaklis. Daug kas svarstė, kodėl prestižinis šokio renginys krypsta erotikos link, o kai kuriose scenos net balansuoja ties pornografijos riba. Kodėl pataikaujama publikai, rengiant instaliacijų šou?

Nuogo kūno neatsisakyta ir šių metų festivalyje. Tačiau bendras latvių ir lietuvių projektas "Akys, virpančios mano keliuose" vyko ne įprastu spektakliams metu, o per naktinį seansą. Kas nenorėjo miego, atėjo į "Romuvos" kino teatrą. Dar spektakliui nepasibaigus publika pradėjo skirstytis. Tad vėl kyla klausimas - kam reikėjo tokio reginio, jei nuogas kūnas nepritraukia žiūrovų. Nepadėjo ir tai, kad kūrėjai yra savo srities profesionalai - tai praeityje žinomas Kauno pantomimos teatro vadovas latvis Modris Tenisonas, latvė Simona Orinska, dainininkė Skaidra Jančaitė ir latvių grupės "PuseH PuseW".

Beveik valandą scenoje labai lėtai judėjo dvi nuogos būtybės, belytės, bevaisės ir beveidės. Jų kūnai - baltai nugrimuoti. Už jų nugarų - improvizuoja grupės atlikėjai, ekrane rodomos brutalios ir ciniškos vaizdo projekcijos. Spektaklio lankstinuke paaiškinama, kad spektaklį "inspiravo filosofinės "butoh" šokio idėjos apie beribį universalų kūną, atveriantį tikrąją žmogaus esmę". Gal ir taip. Bet jei spektaklio kūrėjai rėmėsi sena japonų šokio tradicija, kuri šiuo metu yra gan populiari šokio mene visame pasaulyje, tai privalėjo preciziškai laikytis šio žanro reikalavimų, visų pirma nepažeidžiant nuogo kūno estetikos.

Lenkijos šokio teatro spektaklis „Wo-man“ pomidoruose
© „Lietuvos žinios“ 

„Lietuvos žinios“
2008-10-13 nr. 232 (12164)

Atgal