Kauno šokio teatras „Aura“ rugsėjo 30–spalio 6 d. jau aštuonioliktąjį kartą rengia Tarptautinį modernaus šokio festivalį. Ketvirtį amžiaus gyvuojančios „Auros“ meno vadovės ir choreografės Birutės Letukaitės 1989 m. surengtas pirmasis festivalis jau tada sulaukė tarptautinio dėmesio. Festivalis ne tik tapo prasminga Kauno miesto tradicija, bet, supažindindamas su šiuolaikinio šokio tendencijomis bei kviesdamas priimti naujus kūrybinius iššūkius, ugdo publiką, plečia šokio meno suvokimo ribas bei skatina tarpkultūrinių mainų plėtrą.

Šiais metais festivalio dalyvių pasirodymai vyks ne tik Kaune, bet ir Vilniuje bei Klaipėdoje. Tradicinėse ir netradicinėse erdvėse įprastu ir neįprastu laiku savo kūrybinius darbus pristatys šokio trupės, atlikėjai ir choreografai iš Belgijos, Izraelio, Vengrijos, Vokietijos, Šveicarijos, Švedijos, Latvijos, Lenkijos, Lietuvos, kitų šalių.

Festivalio rengėjai džiaugiasi, kad šių metų festivalio programoje – pripažinti ir dar negirdėti vardai, unikalūs šokio projektai ir premjeros, iškalbinga vyriško šokio plastika ir moters kūno metamorfozės. Šiuolaikinio šokio meno ribas praplės įvairios scenos menų jungtys, multimedijų bei audiovizualiniai kūriniai. Daugelis festivalyje pristatomų spektaklių ypač daug dėmesio skiria komplikuotai šiuolaikinio žmogaus jausenai, painiems tarpusavio santykiams, visuomenės sąmonę kaustantiems stereotipams bei tradicinių vertybių krizei. Festivalio dalyvių kūrybai impulsų teikia šiuolaikinės mito transformacijos, dar neišnaudotos kūno, erdvės, vaizdo ir garso technologijų galimybės.

Rugsėjo 30 d. Klaipėdoje įvyks pirmasis Tarptautinio modernaus šokio festivalio renginys – tarptautinio šokio projekto „Kūnas Babelis“ premjera. Šį projektą kartu kūrė šešių Europos šalių – Armėnijos, Belgijos, Ispanijos, Lietuvos, Slovakijos ir Turkijos – artistai. Lietuvai atstovauja Kauno šokio teatro „Aura“ šokėja Lina Puodžiukaitė. Šis kūrinys yra paremtas Senajame Testamente aprašyta Babelio bokšto statymo istorija, siekiama atskleisti tarpkultūrinių santykių psichologiją. Projekto autorė – JAV gimusi kinų kilmės choreografė Rosa Mei, šiuo metu gyvenanti Antverpene (Belgijoje). Pasak autorės, projektu siekiama parodyti, kaip skirtinga kultūrinė ir individuali patirtis veikia ne tik verbalinę, bet ir kūno kalbą. Beveik du mėnesius Antverpene trukusiuose kūrybiniuose užsiėmimuose projekto dalyviai aiškinosi, kaip kultūrinė tapatybė veikia individo gestus, lytėjimo, asmeninės erdvės pojūčius. Bendro kūrybinio darbo rezultatai rugsėjo viduryje jau pristatyti Belgijoje ir Turkijoje, o spalio 2 d. šį projektą išvys ir Kauno publika.

Tačiau oficialus festivalio atidarymas įvyks Kaune spalio 1 dieną. Festivalį pradės šviesos spektaklis, kurį pristatys šokių su ugnimi studija „Ugnies ratas“. O antrojoje vakaro dalyje žiūrovai išvys latvių choreografės Rutos Nordmanės šokio kvartetą „Keturiese valtimi“, kurį atliks šiuolaikinio šokio trupės „Boat & Boot“ vyrukai, kaskart pakerintys plastiška ir iškalbinga kūno kalba bei gebėjimu subtiliai flirtuoti su publika. Šio spektaklio fragmentą jau buvo galima išvysti šių metų festivalyje „Naujasis Baltijos šokis“, kur jis susilaukė išties džiaugsmingos publikos reakcijos. Na, o mūsų kritikai pastebėjo, jog tai dar vienas įrodymas, kad šiuolaikiniame šokyje trūko, trūksta ir dar ilgai trūks šokėjų vyrų. Taigi „Auros“ festivalio publika turės galimybę pasimėgauti visa valanda vyriško šokio.

Vieni žinomiausių festivalyje pristatomų šokio menininkų – jau kelintą kartą Lietuvoje viešintys šokėja ir choreografė iš Švedijos Virpi Pakhinen ir šveicarų šokio trupė „Compagnie Drift“. V. Pahkinen – viena sėkmingiausių solo šokėjų Skandinavijoje. Nors, kaip ir nemaža dalis šiuolaikinio šokio atlikėjų, šiuo menu ji susidomėjo ne iš karto ir iki choreografijos studijų Stokholmo universitetinėje šokio kolegijoje studijavo klasikinę muziką Helsinkio muzikos akademijoje bei lankė dailųjį čiuožimą. Šiandien Švedijos kritikai teigia, jog taip šokti, kaip V. Pahkinen, gali tik ji pati. Stebint jos spektaklius, daugeliui kyla nuostaba, kaip žmogus gali taip magiškai įkūnyti įvairius pavidalus. Tarptautiniame modernaus šokio festivalyje bus rodomi du šios atlikėjos spektakliai – „Sepia longa, aspectus brevis“ ir „Meretsegerė“. Sepija – galvakojis moliuskas, kuris priklausomai nuo aplinkos dėl turimų pigmentų gali keisti kūno spalvą ir pasislėpti nuo kitų grobuonių, o Meretsegerė – Egipto mitologijos bausmės ir pasigailėjimo deivė kobros pavidalu. Taigi spalio 2-osios vakarą Kauno publikos laukia iš tiesų nenuspėjamų persikūnijimų vakaras.

1992 m. įkurta „Compagnie Drift“ laikoma svarbiausia ir sėkmingiausiai dirbančia Šveicarijos trupe, o pernai už indėlį plėtojant šiuolaikinį šokį buvo apdovanota Šveicarijos šokio ir choreografijos prizu. Ciuriche reziduojanti trupė itin daug gastroliuoja – iki šiol 29 šalyse ji jau yra parodžiusi daugiau negu 550 spektaklių. Subtilus ir linksmas požiūris į kasdienybės absurdiškumą, įžvalgaus siurrealizmo kupini šiuolaikinio šokio judesiai, minimalizmas, simboliai, supaprastintos formos bei priemonės ir kiekvieno nario savita kūryba garsina trupės vardą bei užtikrina pasaulinę spektaklių sėkmę. Jau trečią kartą Lietuvoje viešinti trupė Kauno ir Vilniaus publikai pristatys šokio spektaklį „Amours et délices“ („Meilės ir malonumai“). Tai intymus kūrinys, kuriame poezijos ir žaismingumo kupina judesio kalba, publikai pateikiamas moteriško koketavimo prigimtį atskleidžiantis farsas. Čia apleisti, ilgesio ir geidulio kankinami vyrai iš pasalų žvalgosi į poromis šokančias, svajose nugrimzdusias, laimingas moteris. Kiekviena jų –­ kitos atspindys, tačiau vis viena sugeba išlikti savimi. Tarsi komiksų personažai, iš marionečių virsdamos į vampyres, o vėliau – į mylimąsias, jos vedžioja savo partnerius parko takeliu, stiprindamos emocinę įtampą tol, kol jie visiškai pasimeta. Viskas šiame spektaklyje apsiverčia, susimaišo ir išsikreipia, ir šešėlių nemetantys vyrai lieka tik fone. Jei moterys nesuteikia jiems energijos, jie tarsi impulsų valdomi padarai be tikslo ir lėtai slenka koridoriais. „Amours et délices“ – tai poetiškas šokio kūrinys, kupinas nerūpestingos pagiežos ir absurdiško sąmojo. Kaune šis spektaklis bus rodomas spalio 4 d., o spalio 6 d. Vilniuje juo baigsis festivalis.

Spalio 3 d. Kauno šokio teatras „Aura“ pristatys Raimondos Gudavičiūtės – nuo devynerių „Auroje“ šokusios, o šiuo metu Helsinkio teatro akademijos šiuolaikinio šokio magistrantūroje studijuojančios – šokio spektaklio „Atgal“ premjerą. Tai pirmasis R. Gudavičiūtės bandymas sukurti šokio spektaklį trupei. Iki šiol ji kūrė tik solines šokio kompozicijas arba atlikdavo kitų choreografų (lietuvių ir užsienio) sukurtus darbus.

Pasak jaunos choreografės, šis šokio spektaklis – tiesiog apie žmogų: apie jo santykius su kitais, apie begalinį artimo ilgesį. Šiame spektaklyje duetais visų pirma siekiama išreikšti ne vyro ir moters santykių peripetijas, bet dviejų žmonių, dviejų individų bendravimo niuansus. Spektaklio choreografijai impulsą davė nugaros judėjimo teikiamos galimybės: nugaroje prasidedančiais minkštais, tąsiais judesiais, perteikiamas baimės, vienatvės, nesaugumo, grožio, praeities prisiminimų pojūtis. „Spektaklį kūriau kartu su šokėjais, – teigia choreografė, – dalijomės patirtimi ir idėjomis... Ačiū jiems, kad padėjo man pažvelgti atgal...“

Be to, festivalio organizatoriai tęsia tradiciją spektaklius rodyti neįprastose vietose neįprastu laiku. Šiais metais festivalio publikos jau pamėgti naktiniai pasirodymai vyks „Romuvos“ kino teatre ir buvusioje Kauno radijo gamykloje. Spalio 3 d. beveik prieš vidurnaktį „Romuvos“ kino teatre bus parodytas bendras Lietuvos ir Latvijos menininkų kūrybinis darbas – multimedijų spektaklis „Akys, virpančios mano keliuose“, įtrauksiantis publiką į magišką ritualinio vyksmo teatrą, kuriame per garsą, judesį, balsą ir poeziją bus skverbiamasi žmogiškosios būties esmės link. O vėlyvą spalio 4-osios vakarą Kauno radijo gamykloje bus pristatytas unikalus Izraelio choreografo Nimrodo Freedo šokio projektas „Peep Dance“ („Šokis žvilgčiojančiam slapčiomis“), kuriame, naudojantis gerai žinoma peep šou idėja, mėginama apmalšinti šiuolaikinę visuomenę užvaldžiusį aistringą malonumą žvilgčioti slapčiomis į kito privačią ar net intymią erdvę. Penki aptvarai, dvidešimt penkios angos… Tačiau čia žiūrovai kviečiami žvilgtelėti į kitokį, nei paprastai siūlo žiniasklaida –­ judesio, šokio ir grožio – pasaulį. Žiūrovams siūloma judėti nuo vieno specialiai įrengto aptvaro prie kito, žvilgčiojant į jų viduje atliekamus penkis skirtingus pastatymus, patirti naują perspektyvą bei ryšį su šokiu.

Tačiau tai dar ne visa Tarptautinio modernaus šokio festivalio programa. Festivalyje kūrybinius darbus pirmą kartą pristatys vengrų šiuolaikinio šokio trupė „The Symptoms“ bei Reinsbergo muzikos akademijos (Vokietija) globojami talentai. Be to, festivalio publika turės galimybę pratęsti pažintį su Izraelio šokiu: choreografas ir atlikėjas Nadaras Rosano, pristatys savo šokio ir muzikos projektus, o Lenkijos šokio teatras – „Auros“ festivalio publikai jau gerai pažįstamo Izraelio choreografo Yossi Bergo sukurtą šokio spektaklį „Wo-man pomidoruose“.

Taigi aštuonioliktąjį gimtadienį švenčiantis „Auros“ festivalis šiemet trijų miestų publikai pristatys iš ties visavertę programą ir gali džiaugtis „festivalinės“ visametystės branda.

Parengė Goda Dapšytė
Literatūra ir menas
2008-09-26 nr. 3205

Atgal