GRĮŽO. L. Puodžiukaitė paaukojo karjeros galimybes JAV

Vida SAVIČIŪNAITĖ
LR korespondentė

Klaipėdoje šiandien prasideda XVIII tarptautinis moderniojo šokio festivalis. Jį atidaro projektas „Kūnas Babelis“, kuriame šoka iš užsienio sugrįžusi lietuvė Lina Puodžiukaitė.

Kauno šokio teatro „Aura“ organizuojamas festivalis išplėtė ne tik geografines ribas. Septynių dienų programa pažers įvairių pasaulio šokio mokyklų įvairovę ir žanro ribas drąsiai peržengusius projektus.

Uostamiesčio publika pamatys tarptautinio šokio projekto „Kūnas Babelis“ premjerą, kurią jau matė Belgijos ir Turkijos žiūrovai.

Kauno publikai šis neįprastas spektaklis bus parodytas spalio 2 dieną Vytauto Didžiojo universitete.

Tarptautinėje spektaklio trupėje dalyvauja rinktiniai Armėnijos, Belgijos, Ispanijos, Lietuvos, Slovakijos ir Turkijos atlikėjai.

Į tarptautinę šio spektaklio rinktinę buvo pakviesta „Auros“ teatro šokėja L.Puodžiukaitė. Ji į savo gimtąją sceną Kaune grįžta po 7 metus trukusių bakalauro ir magistro studijų bei kūrybinio darbo JAV.

L.Puodžiukaitė papasakojo apie spektaklio „Kūnas Babelis“ kūrimo užkulisius, apie savo motyvus dalyvauti projekte ir sugrįžti į Lietuvą, nors karjeros perspektyvos JAV buvo kur kas didesnės.

- Kodėl nusprendėte grįžti į „Aurą“?

- Nepaisant atsivėrusių tikrai didelių galimybių JAV, mane vis dėlto labiau traukia Europos kultūra. Man svarbu ne tik pragmatiški dalykai, bet ir dvasinis ryšys.

- Kaip buvo suburta „Kūnas Babelis“ trupė? Ko siekiama šiuo projektu?

- Projektą sumanė žinoma belgų choreografė Rosa Mei. Ji – netradiciniams eksperimentams ypač atvira garsios trupės „Cie 13“ įkūrėja.

Sumaniusi kurti spektaklį „Kūnas Babelis“, ji norėjo surinkti skirtingų kultūrų žmones, kad galėtų suprasti, kaip tapatybė veikia mūsų gestus.

Svarbiausia jai buvo parodyti, kaip be žodinio ryšio, tik kūno kalba atskleisti mūsų kultūrinę atmintį, nacionalinį išskirtinumą ir susikalbėjimą. Juk sakoma, kad apie 60 procentų informacijos gauname iš nežodinės kūno kalbos.

Ieškodama šokėjų iš Lietuvos, R.Mei kreipėsi į teatrą „Aura“, kuris pasiūlė mane.

Repetavome Antverpene. Aš labai džiaugiuosi tokia unikalia patirtimi.

- Kaip trupės nariams sekėsi susikalbėti? Galbūt tik gestais?

- Bendravome ir anglų kalba, bet ruošiantis spektakliui buvo ir juoko iki ašarų.

Kiekvienas lietuvis žino, jog sprigtas į kaklą reiškia, kad kalbama apie išgertuves. Niekas šio mano gesto nesuprato.

Buvome nustebinti, kad daugelyje pasaulio šalių žinomas gestas „OK“ apvertus jį reiškia kalbą apie gėjus.

Kalbant rimčiau, šis projektas labai praturtino mano kūną kalbą, praplėtė mano sceninės laisvės ir kūrybinio mąstymo ribas. Jaučiu, kad mano kūno išraiška tapo subtilesnė ir iškalbingesnė.- Bet spektaklyje vartojama ir žodinė kalba?

- Taip, yra epizodų, kai mes netgi dainuojame ar kalbame kiekvienas sava kalba, kuri kitoje šalyje nesuprantama. Tai irgi yra įdomi informacijos forma.

- Dalyvaujate ir „Auros“ premjeroje „Atgal“, kurią sukūrė Helsinkyje (Suomija) šiuolaikinį šokį studijuojanti kita „Auros“ šokėja Raimonda Gudavičiūtė. Kuo jums įdomi šio projekto patirtis?

- Raimonda atvežė iš Suomijos labai įdomią sceninio judėjimo techniką, kai kūnas juda iš centro į galūnes ir taip tampa galingesnis, minkštesnis ir išraiškingesnis.

Šios patirties trūko „Auros“ trupei.

- Kokio spektaklio ypač laukiate XVIII moderniojo šokio festivalyje?

- Iš tikrųjų mane labiausiai domina ypač profesionali, universali ir kūrybinga šveicarų trupė „Compagnie drift“, kuri savo projektą rodys Kaune ir Vilniuje.

Jų labai laukiu.

* * *

Festivalis vyksta ir netradicinėse erdvėse

* Pirmasis Lietuvoje moderniojo šokio festivalis buvo surengtas 1989 m. Kaune „Auros“ meno vadovės ir choreografės Birutės Letukaitės iniciatyva. Jis iš karto sulaukė ir tarptautinio dėmesio. Šiemet festivalis organizuojamas 18 kartą.

* Festivalio dalyvių pasirodymai vyks iki spalio 6 d. Klaipėdoje, Kaune ir Vilniuje. Tradicinėse ir netradicinėse erdvėse savo kūrybinius darbus pristatys šokio trupės, atlikėjai ir choreografai iš Belgijos, Izraelio, Vengrijos, Vokietijos, Šveicarijos, Švedijos, Latvijos, Lenkijos, Lietuvos, kitų šalių.

* Festivalio organizatoriai toliau tęsia sumanymą rodyti spektaklius neįprastose vietose neįprastu laiku. Šiais metais festivalio publikos jau pamėgti naktiniai trupių ir atlikėjų pasirodymai vyks „Romuvos“ kino teatre ir buvusioje Kauno radijo gamykloje.

* Spalio 3 d. beveik prieš vidurnaktį niekaip savo vietos Kauno kultūriniame gyvenime nerandantis „Romuvos“ kino teatras laikinai virs šiuolaikinio meno Meka. Čia bus parodytas bendras Lietuvos ir Latvijos menininkų multimedijų spektaklis „Akys, virpančios mano keliuose“.

* Vėlyvą spalio 4-osios vakarą buvusioje Kauno radijo gamykloje bus pristatytas unikalus Izraelio choreografo Nimrodo Freedo šokio projektas „Peep Dance“ („Šokis žvilgčiojančiam slapčiomis“).


„Lietuvos rytas“, 2008 m. rugsėjo 30 d., Nr. 223 (5388) 

Atgal